h1

Hobbexkatalogen var min bibel

20 maj 2009

hobbex

Jag tog ett exemplar av den senaste Hobbexkatalogen då jag gick förbi en av butikerna i förra veckan. Känslan är inte densamma som när jag var barn och bläddrade sönder denna kompakta prylbibel fylld av pojkrumsdrömmar. Game & Watch, vart tog du vägen?

Det hände även att en beställning gick iväg.. och det blev lilla julafton då en stor vit kartong med Hobbex logotyp på hämtades ut från postkontoret. Inuti kunde det ligga produkter som knappt ens finns längre:

– En slumpsats med skämtartiklar. Används ens uttrycket slumpsats längre? Det heter kanske fyndlåda idag…

– Vattendekaler. Man blötte upp dessa kvalitetsprodukter i vatten och sen fäste man dom lite varstans. Jag har fortfarande en kvar där motivet föreställer en man som säger ”goodbye cruel world” och ska till att spola ner sig själv i toalettstolen. Stor humor alltså.

– Hologram. Det fanns faktiskt ett hologrammuseum i Stockholm på 1980-talet, jag gissar att det inte längre finns kvar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Men storsäljaren var antagligen Rambokniven.

Lämna en kommentar